Salg av honning til dagligvare, storkjøkken og andre som selger/serverer mat. Startet i august 2016, 60 Menybutikker som "frivillig" vare i 2017, kjedeavtale med Menykjeden for 2018 (200 butikker), adgang til Meny, Spar, Bunnpris og de 8 største i Kiwi med forskjellige sortimentskoder f.o.m. februar 2019 (ca. 750 butikker). Omsetning i 2019 ca. 2,9 MNOK og budsjett for 2020 på 5,5 MNOK. Veksten vil skje ved økt sortiment (Økologisk Akasie-, Solsikke- og Sommerhonning) i dagligvare og i HORECA (Hotell, Restaurant og Catering) med Økologisk Akasie og sticks (porsjons/kuvertbeger til f.eks kafeteriaer, restauranter, frokost bord på hoteller etc). Vår målsetting for 2020 er å kunne komme inn i Norgesgruppens øvrige butikker (Kiwi og Joker,) samt å forsterke vår posisjon i HORECA/Storhusholdning fremover. Strategien med å ligge 12-15 % under i pris i forhold til konkurrentene i samme kvalitets segment , ligger fast. Prispolitikken skal likevel være basert på kalkyler som gir fortjeneste.
Lånefinansiering
Ønsket kapital: 2 000 000 (2,0 millioner) NOK
Vi skal benytte innlånte midler til økt vareinnkjøp pga. økt antall produkter og økt omsetning både i dagligvaremarkedet og i HORECA/Storkjøkken. Lån på 2 MNOK i minimum 3 år til 9 % rente p.a.
Følgende lånefinansiering ønskes
Bruksområder
Følgende typer lånefinansiering ønskes
- Driftskreditt
- Banklån
- Obligasjonslån
- Konvertibelt lån
Bruksområder
- Til økt innkjøp av varer i et voksende marked.
Ledelse og Kompetanse
Styreprofil (5 personer)
1
Med finansiell erfaring
|
3
Med bransjefaglig erfaring
|
1
Med internasjonal erfaring
|
2
Med gründer-erfaring
|
Forretningsmodell
Starter i Norge med vekst hos Norgesgruppen (Meny først, deretter Spar og Bunnpris) samt storkjøkken som hoteller, restauranter og kantiner. Vil satse på å vokse med Kiwi, Coop og Rema 1000 i Norge. Videre vekst i Sverige (ICA, MAXI). Utfordrer eksisterende leverandører på pris og kvalitet. Henter honning fra Serbia, hvor vi selv overvåker kvaliteten på egen produksjons- og produktkvalitet.
Skalerbarhet
Markedspotensial
Unikhet
Type produkter
Type kunder
Salgsmetoder
Leveransemodell
Bransje og produkt
Bransjen kjennetegnes av en stor, ledende aktør. Prisnivået på honning er presset av de aktørene som er der før oss. Vår aktive salgsinnsats i butikkene med gode kalkyler for både oss og kundenes alle ledd, gir, etter vår mening, kundene et økonomisk insitament til å ønske oss inn. Produktkvalitet er et udiskutabelt krav både for oss og kundene.
Teknologiens unikhetsgrad
«Disruptiv effekt teknologi»
Teknologibeskyttelse
Marked og vekst
Markedstrendene i Norge nå, er økt fokus på sunne produkter, som honning er en del av. Omsetning pr. person i Norge ligger på 1/2 av Sverige (0,4 kg mot 0,8 kg). En dobling av omsetningen i Norge med de nye markedstrendene er sannsynlig. Konkurranseelementet blir mindre fordi omsetningen øker til det dobbelte. Mottoet: "Det er nok marked til alle leverandører" gjelder fra nå og fremover.
Vekstpotensial
Lønnsomhet
Betalingsvilje
Konkurranse
Markeder
Magien i prosjektet
Vekst- og markedsdrivere
Markedstrusler og -utfordringer
Eierskap og exit
Dagens aksjonærer har lagt inn ca. 3,4 MNOK i selskapet til nå - alt som aksjekapital.