Usaklig oppsigelse
Utgangspunkt
Arbeidsgiver mÄ dokumentere en saklig grunn for oppsigelsen eller avskjeden. Ved nedbemanninger skal det ogsÄ vurderes om det er mulighet for om det finnes annet passende arbeid i virksomheten. Virksomheten skal i samarbeid med tillitsvalgte fastsette saklige utvelgelseskriterier, typisk ansiennitet og kompetanse, og kriteriene mÄ brukes konsekvent. Noen ganger tilbys sluttpakker, enten i forkant av en oppsigelse, eller som ledd i forhandlinger mellom den ansatte og virksomheten. Dersom ansatte tilbys endrede arbeidsvilkÄr, f.eks. lavere lÞnn og vesentlig forskjellige arbeidsoppgaver vil det vÊre en sÄkalt endringsoppsigelse, som gir ansatte samme rettigheter som ved ordinÊr oppsigelse. Dersom en ansatt sies opp skal arbeidsgiver gi en skriftlig oppsigelse, som skal opplyse om rett til Ä kreve forhandlinger, rett til Ä kreve Ä stÄ i stilling mens saken stÄr for domstolene, og hvem som er rett saksÞkt. Dette er viktige rettigheter for den ansatte som kan gi grunnlag for Ä forhandle om sluttpakker, eller reise sÞksmÄl om Ä fÄ oppsigelsen kjent ugyldig.
Arbeidsgiver kan ogsÄ si opp ansatte med bakgrunn i svikt i arbeidsprestasjoner, tillitsbrudd eller langvarig sykdom. Arbeidsgiver har bevisbyrden for at det er oppsigelsesgrunn. Ved graverende tilfeller kan arbeidstaker risikere avskjed og/eller suspensjon fra stillingen. Til forskjell fra oppsigelse vil avskjed innebÊre at arbeidstaker mÄ gÄ pÄ dagen, og mister rett til Ä stÄ i stilling. Dersom arbeidsgiver misbruker adgangen til Ä avskjedige en ansatt, kan den ansatte reise sÞksmÄl og begjÊre gjeninntreden i stillingen. FÞr det gis oppsigelse eller avskjed skal arbeidsgiver drÞfte med den ansatte, og den ansatte har rett til Ä ha med seg rÄdgiver i mÞtet, gjerne en advokat.
For Ă„ gĂ„ til oppsigelse av en arbeidstaker kreves det at oppsigelsen er saklig begrunnet. En arbeidstaker kan ikke sies opp fra sin stilling dersom oppsigelsen er usaklig. En oppsigelse kan begrunnes enten i arbeidstakerens forhold eller i arbeidsgiverens forhold (virksomhetens forhold). For begge tilfeller gjelder at oppsigelsen mĂ„ vĂŠre begrunnet i saklige hensyn, jf arbeidsmiljĂžloven § 15â7.
Det skal mye til for Ă„ kunne si opp en ansatt og terskelen for oppsigelse er hĂžy. Arbeidsgiveren mĂ„ kunne vise til gode grunner for Ă„ gĂ„ til oppsigelse av en arbeidstaker. Kravet til saklig grunn innebĂŠrer for det fĂžrste at oppsigelsen ikke mĂ„ vĂŠre begrunnet med utenforliggende eller usaklige hensyn. Videre kreves at arbeidsgiveren mĂ„ ha tilstrekkelig grunn til Ă„ si opp en ansatt, hvilket innebĂŠrer at de forhold som pĂ„beropes mĂ„ vĂŠre tilstrekkelig tungtveiende til Ă„ begrunne en oppsigelse. Endelig innebĂŠrer saklighetskriteriet at arbeidsgiveren mĂ„ bygge pĂ„ et korrekt faktisk grunnlag. Ved vurderingen av det faktiske grunnlag, vil drĂžftelsesmĂžte stĂ„ sentralt, jf arbeidsmiljĂžloven § 15â1, all den tid slike mĂžter har til formĂ„l Ă„ bringe pĂ„ det rene begge parters syn pĂ„ saken.
Det er arbeidsgiveren som har bevisbyrden i oppsigelsessakene. Dette innebÊrer at arbeidsgiver mÄ bevise at oppsigelsen er saklig begrunnet. Dersom en oppsigelse bygger pÄ anklager om straffbare forhold, f. eks underslag, kreves det enda strengere krav til arbeidsgiverens bevisbyrde, idet bevisbyrdekravet mÄ vÊre tilnÊrmet det strafferettslige. NÄr oppsigelse bygger pÄ slike graverende forhold, har arbeidsgiver en streng plikt til Ä undersÞke saksforholdet og den ansattes handlemÄte.
NÊrmere om saklig oppsigelse grunnet «virksomhetens forhold»:
En oppsigelse kan altsĂ„ finne sted grunnet virksomhetens forhold, f. eks nedbemanning, omstrukturering, restrukturering eller andre Ăžkonomiske forhold i bedriften. Ved avgjĂžrelse av om en oppsigelse har saklig grunn i driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, skal det foretas en avveining mellom virksomhetens behov og de ulemper oppsigelsen pĂ„fĂžrer den enkelte arbeidstaker, jamfĂžr arbeidsmiljĂžloven § 15â7.
En arbeidsgiver plikter alltid Ă„ vurdere om den har annet passende arbeid Ă„ tilby den ansatte fĂžr det besluttes oppsigelse. Dersom bedriften har annet passende arbeid til den ansatte, vil det vĂŠre usaklig Ă„ gĂ„ til oppsigelse uten Ă„ tilby slikt arbeid fĂžrst. «Annet passende arbeid» er som regel avgrenset til arbeidsgivers virksomhet, og det behĂžver ikke Ă„ vĂŠre en stilling med samme ansvarsâ og lĂžnnsnivĂ„. Det avgjĂžrende er om arbeidstakeren vil antas Ă„ kunne utfĂžre arbeidet pĂ„ en rimelig god mĂ„te, selv om andre vil kunne utfĂžre det bedre.
NÄr oppsigelse er begrunnet i virksomhetens forhold mÄ arbeidsgiveren sannsynliggjÞre at oppsigelsen skyldes bedriftsÞkonomiske forhold og at dette nÞdvendiggjÞr en eller flere oppsigelser. Det mÄ kunne kreves at arbeidsgiveren dokumenterer behovet for omstruktureringer eller nedbemanning og at dette er gjort pÄ en grundig og samvittighetsfull mÄte, herunder at andre alternativer er vurdert. Domstolene har for Þvrig generelt vÊrt forsiktig med Ä overprÞve de bedriftsÞkonomiske analysene til bedriften.
Saklighetskriteriet innebÊrer ogsÄ at utvelgelsen av hvilken eller hvilke ansatte som mÄ gÄ mÄ vÊre saklig begrunnet. Dersom det er flere overtallige mÄ bedriften vurdere pÄ en saklig mÄte hvem som kan fortsette i sine stillinger og hvem som skal sies opp. Det behÞver ikke Ä vÊres stillingshaveren til den aktuelle stillingen som sies opp, men en annen, f. eks dersom stillingshaveren innehar lenger ansiennitet og erfaring.
Det grove utgangspunktet er at hele virksomheten mÄ sees under ett og at utvelgelsen av hvilke ansatte som mÄ sies opp mÄ omfatte hele virksomheten. Utvelgelseskriteriene mÄ vÊre saklige. De vanligste utvelgelseskriteriene er en kombinasjon av ansiennitet, kvalifikasjoner og sosiale hensyn. Lang ansettelsestid (ansiennitet) skal hensyntas, men det kan ikke utledes noe ansiennitetsprinsipp av loven, som bygger pÄ et saklighetskriterium. I bedrifter som er bundet av tariffavtaler vil ansiennitet tenkes Ä ha mer fremtredende plass ved vurderingen enn i bedrifter som ikke er tariffbundne.
Ved vurderingen av sosiale hensyn kan fĂžlgende momenter spille en rolle: alder, Ăžkonomiske forhold hos den ansatte, forsĂžrgelsesbyrde, mulighet for Ă„ skaffe seg annet arbeid m.v.
Formkravene for oppsigelse er strenge, jf arbeidsmiljĂžloven § 15â4. Det kreves at oppsigelsen er skriftlig, at frist for forhandlingsmĂžte og sĂžksmĂ„l opplyses, at det opplyses hvem som er rett arbeidsgiver og saksĂžkt ved et eventuelt sĂžksmĂ„l, samt at arbeidstakeren har rett til Ă„ stĂ„ i sin stilling under en tvist. Det kreves ikke at oppsigelsen grunngis, men en arbeidstaker kan kreve at arbeidsgiver opplyser om dette. Dersom oppsigelsen skyldes virksomhetens forhold, kreves at arbeidsgiveren opplyser om fortrinnsrett til ny ansettelse i samme virksomhet.
Konsekvenser av en usaklig oppsigelse er at arbeidstakeren kan kreve oppsigelsen kjent ugyldig (gjeninntreden) og/eller kreve erstatning (oppreisning).
NÊrmere om saklig oppsigelse grunnet «Arbeidstakers forhold»
Normalt vil oppsigelse pÄ grunn av arbeidstakerens forhold bygge pÄ at arbeidstakeren har begÄtt pliktbrudd eller misligholdt sine forpliktelser etter arbeidsavtalen, herunder handlet i strid med de lojalitetskrav som gjelder i alle arbeidsforhold. Som nevnt innledningsvis mÄ det gode grunner til (saklig grunn) for Ä si opp en arbeidstaker, og sÄledes vil ikke et hvert pliktbrudd eller mislighold gi grunnlag for en oppsigelse.
En arbeidsgiver mÄ alltid vurdere andre alternativer fÞr en oppsigelse, f. eks en advarsel. Det kan tenkes at en advarsel er en tilstrekkelig reaksjon. Her mÄ reaksjonsmidler avveies opp mot graden av pliktbrudd. Jo mer graverende pliktbruddet er, desto lavere er terskelen for oppsigelse. Det er arbeidsgiveren som har bevisbyrden for de forhold som pÄberopes for en oppsigelse.
NÄr det skal avgjÞres om det foreligger et pliktbrudd eller mislighold, mÄ det tas utgangspunkt i en fortolkning av arbeidsavtalen. Deretter mÄ det foretas en mer sammensatt vurdering, hvor arbeidstakers forhold mÄ vurderes opp mot virksomhetens interesser. Eksempler pÄ oppsigelsesgrunner kan vÊre at arbeidstakerens prestasjoner ligger langt under forventet, at arbeidstaker ikke oppfyller sine arbeidsoppgaver i samsvar med kontrakten, at det er samarbeidsproblemer eller at arbeidstageren opptrer illojalt overfor kolleger og overordnet. Ved samarbeidsproblemer har imidlertid arbeidsgiveren en betydelig oppklaringsplikt og selvstendig ansvar for avklaring av konflikter pÄ arbeidsplassen.
Ved bedÞmmelsen av om det foreligger saklig grunn vil det normalt tillegges betydning om arbeidstakeren har fÄtt en advarsel eller en mulighet til Ä rette opp det forholdet arbeidsgiveren mener er utilfredsstillende. Det oppstilles ikke som krav i loven at arbeidstakeren har fÄtt en advarsel, men dette synes Ä bli vektlagt betydelig dersom en arbeidstaker sies opp grunnet mangelfulle arbeidsprestasjoner. Det kan neppe tenkes Ä foreligge saklig grunn for oppsigelse dersom arbeidstakeren pÄ forhÄnd ikke har fÄtt mulighet til Ä forbedre seg eller rette opp et ellers dÄrlig resultat eller inntrykk. Er pliktbruddet av mer alvorlig og massiv karakter, kan det imidlertid ikke legges vekt pÄ om arbeidstakeren har fÄtt en advarsel pÄ forhÄnd.
Andre forhold som kan medfĂžre sanksjoner for arbeidsgiver.
Dersom en ansatt er ulovlig midlertidig ansatt, ulovlig innleie, diskrimineres pÄ grunn av alder, kjÞnn, religion eller funksjonshemming, eller utsettes for trakassering, kan dette medfÞre krav om fast ansettelse og/eller sanksjoner mot arbeidsgiver. Det kan ogsÄ vÊre ansatte som er gravide eller i foreldrepermisjon, og som ikke fÄr jobben tilbake etter endt permisjon. FÄr den ansatte helseproblemer har arbeidsgiver en plikt til Ä tilrettelegge.